SK EN

Sprievodca vínami: Vieme, ako Slováci kupujú víno

Spoločnosť Vitis Pezinok počas mája robila prieskum medzi slovenskými konzumentmi. Jeho cieľom bolo zistiť všetko o tom, aké vína Slováci kupujú, za akú cenu, pri akej príležitosti a aké odrody preferujú. V skratke, všetko o vzťahu Slovákov a vína.
Prieskum konzumentského správania sa konal od polovice apríla do polovice mája formou internetového formulára. Zúčastnilo sa ho 1007 respondentov nad 18 rokov, z ktorých 54 % boli muži a 46 % ženy. V prieskume boli približne rovnomerne zastúpené všetky vekové kategórie a všetky regióny Slovenska. Výskum ukázal niekoľko zaujímavých vecí.

Kedy a kde

Najviac nás zaujímalo ako často a na akých miesta kupujú Slovenskí konzumenti víno. Až 37,6 % opýtaných povedalo, že víno si kupujú len raz za mesiac. Druhá najväčšia skupina, 34,1 %, si víno kupuje raz za týždeň. Približne 11 % si víno kupuje viac ako raz do týždňa a niečo cez 16 % konzumentov víno kupuje len veľmi zriedka a pri špeciálnych príležitostiach. Z toho vychádza, že približne tri štvrtiny Slovákov si vychutnajú víno aspoň raz mesačne a môžeme preto s hrdosťou povedať, že Slovensko je krajina, kde máme naozaj radi víno.
Zväčša si ho však vychutnávame po svojom a vo svojom. Víno skoro polovica z nás (47,6 %) kupuje pre vlastnú spotrebu, ale radi sa podelíme aj s návštevami alebo hostiteľmi (28,3 %). Viac ako polovica konzumentov víno nakupuje v supermarketoch, 55,3 %. Skoro jedna tretina všetkých nakupujúcich však uprednostňuje vinotéky, kde vedia, že sa stretnú s odborníkmi a určite neodídu s vínom, ktoré by im nechutilo. Môžeme teda vidieť, že medzi Slovákmi jednoznačne dominujú kamenné predajne. Online nákup vína preferuje len niečo vyše jedného percenta Slovákov.

Slováci vedia, čo chcú

Dve tretiny opýtaných povedalo, že s výberom vína v supermarkete nemajú najmenší problém. Ďalších 25 % sa vyjadrilo, že si síce vedia sami vybrať, ale že im to trvá dlho. To znamená, že 9 z 10 Slovákov sa spolieha na svoje vlastné znalosti pri výbere vína. 6,5 % Slovákov by však pomoc s výberom vína privítalo.
Slováci sa pri výbere vína riadia viacerými kritériami. Väčšia polovica Slovákov rado vždy skúša nové vína, kým tá druhá menšia polovica z regálov vždy vyberá overenú klasiku. Cenovo však skoro všetci idú zlatou strednou cestou. Najlacnejšie a exkluzívne vína majú len veľmi malú cieľovú skupinu, viac ako 90 % Slovákov nakupuje vína, ktorých cena za fľašu sa pohybuje od 3 € do 15 €. To je dostatočné cenové rozpätie na to, aby mohla byť cena až druhým najdôležitejším kritériom, na ktoré Slováci prihliadajú pi výbere vína (zohľadňuje ju 64,3 % z nás). Na prvom mieste je samozrejme chuť, ktorá je dôležitá až pre 83,7 % Slovákov.

Sme klasici

Čo sa chuti a rôznych odrôd vína týka, Slováci sú skôr konzervatívni a v žiadnom ohľade veľmi neprekvapujú. Takmer polovica ich preferuje suché vína(46,1 %), 19 % má najradšej polosuché a rovnaké množstvo polosladké. Sladké víno si naozaj vychutnáva len 11,2 % Slovákov. V tomto prípade sa trochu napĺňajú rodové stereotypy - takmer dvakrát toľko žien ako mužov má najradšej sladké víno.
Podľa farby hrozna sú preferencie jednoznačné. Takmer dve tretiny Slovákov preferujú biele víno, 26,8 % z nás má radšej červené a len 7,4 % najradšej siahne po ružovom víne. Rozdiely medzi pohlaviami sú aj tu minimálne, ale, znova trochu stereotypne, až trikrát viac žien ako mužov má najradšej ružové víno.
Celkovo najobľúbenejšou odrodou je Tramín červený a tesne za ním sa nachádza Cabernet Sauvignon. Vysoko na rebríčku popularity sa drží aj Chardonnay, Rulandské šedé alebo Rizling rýnsky. Veľmi málo Slovákov však pozná alebo obľubuje nezvyčajné odrody ako Merlot, Pereg alebo Tempranillo. Možno je to znamením, že my Slováci by sme si občas mohli nechať poradiť od odborníkov a dať šancu aj exotickejším odrodám.
www.vitis.sk, www.hubertonline.sk
Váš internetový prehliadač je zastaralý

Pre správne zobrazenie stránky si prosím aktualizujte svoj interentový prehliadač. Aktualizovať prehliadač

×